Årets Unge Leder i Reisebransjen og Årets Unge Hotelier 2017
Sigve Eliassen, Kjøkkensjef, Scandic Nidelven, Trondheim ble Årets Unge Leder i Reisebransjen 2017 og Espen Ravnå, General manager, Comfort Hotel Trondheim ble Årets Unge Hotelier 2017 under HSMAI Prisene onsdag 10. januar.
I år fikk vi inn spesielt mange forslag til kandidater. Juryen måtte derfor dele juryarbeidet i to og gjorde derfor en forhånds juryering. Av 16 kandidater satt juryen igjen med fem kandidater som gikk videre til hovedjuryeringen.
Årets Unge Leder i Reisebransjen- Sigve Eliassen
Juryens uttalelse
«Årets Unge Leder i Reisebransjen» har høye ambisjoner for seg selv og sitt hotell. Vinneren er opptatt av å levere høy, gjennomgående kvalitet i alle ledd. Ingen utfordring er for stor.
Arbeidsplassen har vært under omforming i de senere år. «Årets Unge Leder» har tatt utfordringen på strak arm. Det innebar et stort lederansvar i en vanskelig tid for staben. Han videreførte arbeidet, bygget på det som var gjort, men ville samtidig ta et steg videre.
Han er et ledertalent som er opptatt av å leve etter sitt eget motto «litt bedre hver dag». Vinneren har et sterkt engasjement for lokale råvarer, egenprodusert mat og god service. Noe som blant annet førte til at hotellet, nok en gang, gikk til topps i kåringen av Norges beste hotellfrokost i 2017. Seieren var viktig for å bygge intern stolthet i hele kjeden. Han mener suksessen skyldes et fantastisk team som jobber knallhardt hver eneste dag. Som han selv sier; «Det er ikke mulig å være en god leder uten å ha gode kollegaer».
Sammen med et hardtarbeidende team, har han satt sitt hotell på matkartet. Det er ingen tvil om at han brenner for reiselivs- og hotellbransjen, med sitt sterke engasjement for ansatte, gjester og ikke minst gode matopplevelser.«Årets Unge Leder i Reisebransjen» er Sigve Eliassen. HSMAI gratulerer!
Årets Unge Hotelier 2017- Espen Ravnå
Juryens uttalelse
«Årets Hotelier» har de siste årene forbedret sitt hotell på en måte som er blitt lagt merke til. Hotellet hadde flere utfordringer, som systematisk er blitt adressert og løst. Det er foretatt store organisasjonsendringer, uten at man har mistet fokuset på de viktige detaljene. I alle deler av organisasjonen, fra økonomistyring til frokost, er det tatt grep for å skape et enda bedre hotell, der både gjester og ansatte trives.
«Årets Hotelier» har på rekordtid løftet sitt hotell fra det som beskrives som bekymring og våkenetter, til en eneste stor fest. RevPar er økt med 33% fra 2015 til 2017. Gross Revenue har økt med 41% og DA1 med hele 72%, fra 2015 til 2017.
«Årets Hotelier» har rett og slett skapt en helt ny arbeidsplass for seg selv og sine medarbeidere. I april ble det foretatt insourcingen av hotellets husøkonomavdeling. I juni fulgte også hotellets frokost etter, så fra å ha et hotell der de ansatte hadde tre forskjellige arbeidsgivere, var nå alle endelig samlet. Fra å ligge nederst i kjeden på gjestetilfredshet på frokost, har han, sammen med sitt “nye” team, løftet nivået måned for måned – og i november endte de på 1. plass i kjeden.
«Årets Hotelier» har gjort en innsats som det står respekt av og som vil inspirere mange bransjekollegaer.«Årets Hotelier» er Espen Ravnå. HSMAI gratulerer!
De nominerte til «Årets Unge Hotelier» og «Årets Unge Leder i Reisebransjen»
Espen Ravnå, General manager, Comfort Hotel Trondheim
Espen har på rekordfart løftet Comfort Hotel Trondheim. Han har systematisk jobbet gjennom alle utfordringer hotellet slet med. Gjennom store organisasjonsendringer og samtidig «attention to detail», har Espen rett og slett skapt en helt ny arbeidsplass for seg selv og sine medarbeidere.
Den jobben Espen nå har lagt ned i Comfort Hotel Trondheim dette siste halvannet året, vil bære frukter også for Espens etterfølgere i lang tid.
Med all time high i 2017, sikret det også Espen tittelen som General Manager of the Year 2017 for Comfort Hotel. HSMAI gratulerer!
Gunhild Elisabeth Laundal, Hotelldirektør, Scandic Svolvær
Gunhild startet som hotelldirektør på Scandic Svolvær for snart to år siden og gikk straks igang med en oppussing, som har ført til omsetningsøkning, økt REVpar og større etterspørsel etter møter og konferanser.
Stor takhøyde og tillit er viktige stikkord i Gunhilds lederskap. Hun er opptatt av å se hver enkelt ansatt og bygge et tillitsforhold, der det er lov å være seg selv og si det man mener. Hun stiller høye krav, men lar sine medarbeidere løse jobben på sin egen måte, så lenge de leverer og fungerer godt i teamet. HSMAI gratulerer!
Marianne Høybakk, Hotel Manager, Clarion Hotel the Edge, Tromsø
For ett år siden fikk Marianne ansvaret for hele hotelldelen av Clarion Hotel the Edge. For henne er ikke jobb bare jobb, det er også hennes hobby. Hun elsker det hun gjør og viktigst av alt; hun ønsker å gjøre ansatte og gjester lykkelige. Der andre bare ser problemer, ser Marianne løsninger. Hotellet har hatt stor suksess siden åpningen for drøyt tre år siden, noe Marianne har en stor del av æren for. HSMAI gratulerer!
Nina Nilsen, Hotellsjef, Støtvig Hotel
Nina har jobbet som hotellsjef på Støtvig Hotel nesten fra hotellet åpnet i 2014 og har vært svært delaktig i gode resultater, fra første driftsår. Hun er hardtarbeidende, målrettet, strukturert, faglig sterk og karakteriseres som en veldig sosial lagspiller. Hun har god bransjebakgrunn og leder idag 30 personer som et effektivt team med, meget god lagånd. HSMAI gratulerer!
Sigve Eliassen, Kjøkkensjef, Scandic Nidelven, Trondheim
Sigve begynte som kokk på hotellet i 2010, han steg raskt i gradene og ble kjøkkensjef for nesten tre år siden. Kjøkkenet på Scandic Nidelven har levert strålende resultater mens Sigve har vært kjøkkensjef og han er en sentral person når det kommer til hotellets unike posisjon. I 2017 vant Scandic Nidelven nok en gang Twinings Best Breakfast, Norges uoffisielle NM i hotellfrokost.
Blant kolleger omtales han som en rollemodell. Han er en innovativ og nytenkende leder som er kompromissløs på kvalitet, samtidig som han leverer sterke resultater. HSMAI gratulerer!
Fotograf: Camilla Bergan